13/05/2019
“Lieve mam,
Alles wat wij weten over beauty leerden we van jou!
Jij was onze eerste influencer
en bent mijn grootste fan…
dank je wel mam!”
Bovenstaande mierzoete tekst, in combinatie met een ongeloofwaardige té volwassen voice-over, een romantisch Beach decor en een moeder die met haar twee ingehuurde dochters hand-in-hand over het zomerse strand flaneren…dat zijn de ingrediënten van de Moederdag commercial van parfumerieketen Douglas.
Onze haren gingen er in ieder geval recht van overeind staan, onze tenen schoten in krampachtige positie en huizenhoog kippenvel trof ons tot ver achter de neusvleugels.
Wij gruwelden massaal met een grote “G” en dan niet de G van Geweldige Geur.
Nee, meer de G van Gatzie, Grrrrr, afGrijzelijk, verGezocht en Geknipt voor de Loden Leeuw (redactie: prijs voor de irritantste reclamespot).
Douglas lijkt hier een graantje mee te willen pikken over de rug van het steeds populairder wordende thema: influencers.
“MOM IS MY INFLUENCER”…NOU, WE DON’T BUY IT!
De puberende dochters die het veel te dure geurgoedje moeten aanschaffen ook niet, en de moeders volgens ons al helemaal niet!
Oh ja, en wat zouden de influencers er zelf eigenlijk van vinden?
Is elke vader en moeder, elke zwemleraar, yoga juf of plaatselijke autorijschoolinstructeur een influencer? Nee, dat toch niet Douglas.
Kortom, wij werden een beetje misselijk. Niet van de heerlijke ‘odeur’ van deze goed gekruide Parfumerie, maar wel van de setting, tone-of-voice en boodschap van de “MOM IS MY INFLUENCER”-commercial. En natuurlijk mocht de hashtag MOM (#MOM) ook niet ontbreken volgens de stagiaire van het geurconcern, want ook hashtags zijn gruwelijk hot, toch Douglas?
Dit zaakje stinkt dus een beetje en riekt wat ons betreft niet naar meer. En waarschijnlijk dacht de marketing & branding afdeling van Douglas daar ook zo over; voor de aankomende Vaderdag commercial heeft Douglas nl. godzijdank(!) gekozen voor de vader in zijn rol als HELD in plaats van influencer.
De mierzoete misselijkmakende tekst is gebleven, en ook de productie is filmtechnisch slim (lees: goedkoop) geschoten op dezelfde dag en op hetzelfde zomerse strand in Noordwijk, maar dit keer met een story waar ik me – als stoere avontuurlijke en woestaantrekkelijke vader van twee mooie dochters – uitstekend in kan vinden: THE HERO! I love it!!
“Lieve papa,
Dank je wel dat mij hebt laten zien dat het leven één groot avontuur is.
Voor je geduld waarmee je me alles hebt geleerd.
Jij bent en blijft mijn held”