07/04/2020
Wist je dat YouTube, op Google na, de grootste zoekmachine ter wereld is?
Nergens anders dan op deze twee platforms zoeken consumenten meer op: unboxings, reviews, opinions, tests… Om maar een aantal voorbeelden op te noemen!
Bedrijven en merken focussen zich vooral op Google. Zo wordt er ontzettend veel geld geïnvesteerd in o.a. SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Advertising Optimization).
Maar, veel bedrijven zien YouTube over het hoofd. Ontzettend zonde! Want dit platform kan van ongekende waarde zijn voor jouw bedrijf of merk.
Wij helpen je graag een stapje in de goede richting en geven jou 5 tips om YouTube succesvol in te zetten voor jouw bedrijf of merk!
Tip 1: Maak video’s waarin je insider knowledge geeft
Mensen die zoeken op YouTube (of Google) zijn op zoek naar waardevolle informatie. Dit kan zijn:
De bedoeling is dat jij deze informatie verschaft! Niemand zit te wachten op een historische documentaire over jouw bedrijf (tenzij je Nike of Apple bent).
Deliver hetgeen waar jij het beste in bent! Ben je een administratiekantoor? Maak video’s over hoe je als ZZP’er het beste je belasting kunt regelen.
Ben je een schilder? Laat zien hoe jij de mooiste schilderijen verft, wat voor verf je gebruikt etc.
Mensen zijn op zoek naar nieuwe informatie. Geef deze informatie op een unieke en kwalitatieve manier en the world is yours!
Tip 2: Upload minimaal 2x per week
YouTube beloont de accounts die vaker uploaden. De algemene regel is dat als je minimaal 2x per week een (goede!) video uploadt, je snel groeit en je vaker laat zien aan gebruikers. Dat is natuurlijk het doel van een YouTube kanaal: zoveel mogelijk mensen bereiken met jouw expertise!
Benieuwd naar meer variabelen hoe je beter kunt presteren in de zoekresultaten van YouTube? Bekijk dan hun Creators Academy.
Tip 3: Maak video’s met andere vak experts
Met samenwerken bereik je (meestal) meer dan in je eentje! Zo ook met YouTube.
Het voelt misschien wat onwennig, maar het is hartstikke goed om andere experts content te creëren. Niet alleen wek je zo goodwill op bij andere bedrijven/ in je sector, je verdubbelt ook meteen je bereik! De expert waar jij namelijk de video mee maakt heeft óók een klantenbestand en een bereik. En, als de video goed is, zal hij/zij deze video maar al te graag willen delen.
Een win-win situatie voor iedereen!
Tip 4: Zorg dat de kwaliteit van je content hoog is (en blijft)
Mensen worden overspoeld met informatie en content. Waar het 10 jaar terug nog uniek was om een YouTube kanaal te hebben, heeft nu iedereen een eigen page: de buurvrouw, je oom en misschien wel het hondje van je beste vriend(in)! Wat we hiermee zeggen is: er is een overvloed aan content beschikbaar voor iedereen. Daarom moet je ervoor zorgen dat jouw content uniek en kwalitatief is. Alleen zo kun je je onderscheiden van anderen en écht impact maken met je kanaal.
Tip 5: Zet een influencer in voor maximale impact
Heb jij een specifieke doelgroep die je wilt bereiken? Bijvoorbeeld jongeren van 12 tot 15 jaar? Dan kan je ook gebruik maken van het bereik van een influencer!
Dit zijn Creators (makers) die gigantisch populair zijn bij een bepaalde niche of doelgroep. De impact van een campagne die je inzet met een influencer kan gigantisch zijn.
Benieuwd naar de mogelijkheden over de inzet van een influencer? Neem contact met ons op!